Rabu, Jun 29, 2011

::Ceritera Sang Bidadari::

Views


Ceritera ini..
Hanya Buat bidadari dunia yang mencari seni cinta
Yang 'mencipta' jalan ke syurga
Tiada pada helaian kertas.. manuskrip..atau apa padanya~
Hanya terlakari disini..di dada hati ini
Dengari..~ agar engkau jua menghayati .

Polosnya wajah ..tersaput mendung yang gundah
Pada senja sore yang kabut
Bersama ditemani bayu yang berpuput
Lihat..~
Cerianya diwajah ..
Terlukis senyuman yang indah
Menggaburi pandangan mata yang melihat
Tentu ada sesuatu yang masih terhijab
Di balik yang tidak dapat terungkap
Yang tersingkap..sungguh punya yang tersirat..

Ia sebuah kisah
Ceritera Sang bidadari disuatu Hikayat
Cintanya...rindunya
Hidupnya..matinya
Hanya Punya ALLAH yang Esa
Bukan dunia bukan jua harta
Hanya ingin menjadi Bidadari Syurga
Pintanya dalam doa sentiasa~

Bidadari itu..Mungkin bidadari dunia
Mahu meraih gelaran itu meniti hingga ke syurga
Melangkah dilereng terjal yang berbisa
Demi menggapai Asa
Walau manusia yang biasa
Punya sifat jiwa yang luar biasa~

Lihat kembali dia...
Bidadari berduka berwajah ceria
Matanya berkaca-kaca.. digenangi mutiara
Bibir terkatup rapat..hati gundah..Jiwanya berduka
Itu hanya sebuah ceritera
Yang realitinya tetap sama
Biar hijab menutup segala
Kerna Yang Esa sahaja mengetahuinya
Rahsia Itu Rahsia dia~

Ceritera Sang bidadari ..~
Kisahnya..kisah sejati
Hanya menempa wali cinta murobbi
Meratib bertasbih memuja Rabbul Izzati
Lahirnya bidadari jadian ILAHI
Membesarnya demi perjuangkan agama yang dianuti
Demi islam demi diri
Menjadi nur panji raja segala alam
menjadi nur pedang para syahidin
Menjadi Nur menerangi hati insani~

Duhai Bidadari..
Impiannya melebihi sehasta
Ingin Menjadi bidura sang pangeran yang berperang dijalan-NYA
Pelengkap Tugas sang khalifah
Laksana seribu pelukis yang menorehkan kanvasnya di dunia
Kerna dia membuatkan ia lebih berharga
Dengan memberi ribuan warna cinta pada agama~
Ayuh..
Nyalakan sumbu sinar persis pelangi
Melebar sayap rawan melindungi
Demi menjelmakan kembali
Si dia bernama 'bidadari'
Dialah ceritera dalam hikayat sang bidadari
Yang menobatkan diri hanya untuk Firdausi~

-Atin Jieha-
02:30a.m
30Jun 2011
[ Andai ku dapat menjadi persis Bidadari ~ ]


- Tentang cinta menuju Allah
Tentang bidadari yang dicipta
dalam hikayat disimpan rahsianya
Menjadi pentunjuk sang pecinta
Akan keagungan jalan menuju-NYA
tika cinta itu sujud pada-NYA
Ketika bidadari itu dicipta
di tangan gadis dunia menjelma
lahirnya bidadari dari Yang Esa -





☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

Selasa, Jun 28, 2011

::Aku dan Kamu ~Temanku..::

Views


::Aku dan Kamu ~Temanku..::
Saat bergulir sayup-sayup desau risau angin yang bertiup
Membelai-belai wajahku yang pucat lesi
Kembali ku tuturkan satu-satu bahasa dalam 'Qalbi'
Tentang ceritera sang 'Bidadari'~

Langkahan ku
Bersama aturanku
Ku tuturkan satu desahan lelahku
Ayuh~ Jom selami hati itu...

Teman..
Mahu dengar lagi bicaramu
Yang halus umpama bayu
Yang meniti di gegendang telingaku
Yang membisikkan kata-kata azimatmu

Engkau tahu itu diriku
Engkau hargai setiap lakaranku
Bukan mudah menjadikan hati itu satu
Namun bilangmu, tiada yang mustahil jika usaha ke arah itu

Dan tenangnya kita bersama..
Lantas~
Kita mengait benang-benang kasih
Kita memintal tautan 'rindu'
Kukuhkan ikatan akidah nan jitu
Pintalan-pintalan ini menyemai kedamaian di kalbu

Teman..
Aku sendiri menatap langit
Walau keseorangan ,engkau sentiasa terpamit
Aku sepi menatap bulan..
Engkau hadir berikan sebuah pelukan

Ukhuwah ini..Rabithoh ini..
Bagaikan senja mentari ~
Indahnya terpatri
di lubuk sanubari...
Teman..
Mungkin aku bukan air yang bisa meluluhkan dinginnya hatimu
Mungkin jua aku bukan udara yang membuatkan dirimu teus bernafas
Apatah lagi cahaya yang bisa menyinarimu di setiap gelap dan lelap

Dan teman..
Aku adalah aku..
Bukan batu yang tidak merasakan sakit jika kau pukul
Bukan Pena yang selalu mengikuti arahmu menulis
Apatah jua indahnya nada yang membuatmu tenang

Hakikatnya..~
Itulah aku..
Namun aku tetap memcuba..
Agar terubat segalanya di jiwa
Bersama tautan yang kita bina kerna DIA
Tapi teman..
Saat aku lelah mencuba..kuatkan tautan aku
Agar kita tetap terkuatkan~
sering jalan indahnya hidup berTUHAN..
Agar kita tetap menjadi persis perisai..
Untuk mereka yang ingin menghancurkan rabithoh ini
Agar kita tetap bisa menjadi bara yang bisa membakar mereka
yang ingin memecahkan kita






-Atinjieha-
29JUNE2011
4:05a.m


( Melodi itu melodi kita
Cerita itu antara kita )

☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

Sabtu, Jun 25, 2011

::Zikra Rindu::

Views

Hukum Alam..
Putarannya mengikut aturan Tuhan
Manakan tidak~:
Mentari sembunyi tatkala hadirnya bulan berganti
Siang jadi malam
Malam bertukar siang
Saat Daerah menjadi gersang,pasti rerintik hujan membasahi
Langit yang mendung,muncul warna warni pelangi
Bintang-bintang yang bertaburan kerlip gemerlap
Seakan-akan lakaran di kanvas angkasa yang terbentang

Terngiang kata-kata itu:-

Bergunung manapun harta, bukanlah kaya, jika miskin budi bahasa..
Segagah manapun diri, bukanlah pahlawan, jika nafsu tidak dapat dilawan..
Secantik manapun rupa, bukanlah ratu, jika buruk tingkah laku..
Setinggi manapun darjat, bukanlah mulia, jika tiada iman didada..
Melangit manapun ilmu, bukanlah bijaksana, jika tidak diamal dan diguna..
Sealim manapun diri, bukanlah ulama', jika takbur dan riak.

"Balik sebab nak walimah ke?"
"Ehh..kenapa tetiba balik? nak bertunang ke? kenduri?bila tu?"
"betul ke bukan balik sebab nak kahwin?"

*Tertunduk*Tertawa sebentar*
Itulah persoalan-persoalan yang menerjah padaku tidak henti-henti..sebelum dan seusai pulang ke malaysia~
Pulang secara mengejut..siapa tidak tertanya-tanya kan?~

*Tersenyum kembali tersengih*
Dalam Kotak Fikiran:
Aduhh~ macam mana lah boleh difikirkan persoalan sebegitu?apa-apa pun, nanti kan jelah walimah itu masa kedepan nanti..masih belum tiba seru ye ..^_^
Masih jauh lagi perjalanan,masih perlu mengharungi pelbagai cabaran dan dugaan~
Bilakah masa itu, tidak mampu dilafazkan..kerna biar bergulir masa-masa yang mendatang,pasti DIA anugerahkan yang betul-betul pantas..

Ku pintal rindu-rindu yang tersulam~
Punya secarik gundah..secebis gulana.
sesungguhnya..dahulu~..Di persada itu ku sentiasa sarungkan 'Baju kalis rindu'.Masih ada jua yang memakai 'Baju' Yang sama dengan ku..walau terkadang 'carik','terkoyak'..ku jahit kembali agar 'baju' tersebut terus bersamaku..
dan kini ada 'mereka' yang masih memakai 'ia' walau akhirnya kini ku sudah menanggalkan 'baju kalis rindu' yang ku sarungkan selama 3 tahun berturut-turut.
3 tahun..bukan 3 saat.
3 tahun yang ku tempuh..Kini ku pulang ke laman perjuangan. Walau mungkin cuma 3 bulan..bukan lagi 3 tahun.Namun, kepulangan ini membawa hajat untuk memenuhi banyaknya keperluan.
Keperluan melangsaikan 'hutang-hutang' rindu..mencari 'nafas baru' dan peri pentingnya membawa secangkir kudrat seluruh jasad untuk memperjuangkan keperluan yang berhajat~
'Usrahti'..

Sepanjang perjalanan itu..usai pulang dari berniaga di ceramah Pas di kedah.
Ku putar kan lagu, turut menemani bonda yang sedang memandu kenderaan .
Sambil melihat ke luar jendela,mendongak ke langit malam..yang ada cuma sebutir bintang.mungkin bintang-bintang lain menyorok dari pandangan.Tapi langit malam itu tetap mendamaikan~
Kenapa tidak..~ sedangkan semua itu lukisan yang ALLAH pamerkan buat kita hamba BerTUHAN.

Kekotak minda terus rancak berputar:
Memainkan keligatan permainan kehidupan yang sering tercetus..~Dan aku masih mengingati bait-bait 'Zikra Rindu' Tersebut.
Kerap menyentuh hati,Lantaran jiwa sering seampuh itu..Namun itulah zikra yang menobatkan hati..Resah,gelisah,gundah..ku dakap dengan tabah,pasti dengan senyuman indah.
Sungguh,~
Saat kita membuka nashkah hati yang penuh cela dan duka,
Allah menutupnya dengan penuh rahsia
Tika kita menyangka bahawa kitab hidup hanyalah tulisan-tulisan luka,Allah menterjemahkan dengan penuh hikmah dan penuh warna
Saat kita ingin mengalah dan tunduk pada malam yang gelap dan pahit
Saat malam tiada bulan,
Tiada madu,
Allah berikan sebuah rasa yang bernama CINTA.
Mengapa kita ketepikan DIA ketika meratap dalam Zikra Rindu,
Sedangkan langit malam semakin cerah menunggu fajar baru~

- [ Masih mengelamun jauh~ ] -
Hakikatnya,usai di malaysia,mutiara-mutiara jernih itu sudah tidak lagi mudah untuk gugur dan luluh..Biar jiwa cekal, kebal bersama baju 'Ketabahan'~ membawa segunung azam,untuk menggarap senyuman 'mereka' kembali seperti sedia asal.

Benar,sketsa hidup ini..Kita diberi waktu untuk merasa dan kita akan pulang untuk dinilai dengan penuh adil dan saksama. Kerna sejauh mana kita merasa duka yang menghiris, pasti ada lagi yang telah lebih merasainya.Mungkin dalam dan menikam ke dalam dada.Siapa tahu kan..~
Menusuk pedih mengatasi sendu
Sejauh mana laluan yang kita merasa hidup sunyi dan disakiti..~
Zikra Rindu..
Terkadang sebenarnya menangis itu perlu..~menangislah..
Pada ketika memeluk purnama
Memeluk senja
Dakapi bait-bait perjalanan susah payah itu
kerna ia membawa jalan yang bercahaya
Atau mungkin detik saat berduka
Mana di saat itu,
Tiada pernah mahu bandingkan dengan saat-saat yang membuatkan kita ketawa
Kerana bagi kita..~
Cinta-NYA telah menjadi penawar untuk segala rasa.
Yang Datang mahu pun yang pergi
Segalanya tiada beza.
Sekilas ku tatap wajah bonda~
Tenang wajah beliau...bagaimana bonda boleh setenang ini? Hanya bonda punya jawapan.
Bonda bilang, "mind set kan minda benda-benda positif,baru hati tenang"
ye,begitulah..~
Kaitlah dari 'baju ketabahan' itu dengan benang warna-warna pelangi,Yang dipintal dari kelabu awan
Yang tersulam dari bening perasaan
Saat hujan renyai-renyai..~
Ketika senja berbaki..ketika malam sudah bersedia untuk menangis..
Tancapkan dalam fikiran,korbankan keinginan,hajat yang tersimpan~ Utamakan keperluan..kebaikan untuk kehadapan.
Sungguh,Tiada istilah rehat~
tiada istilah masa lapang yang sia-sia lagi~
Yang ku mengerti,masa yang ada perlu dipenuhi dengan manfaat..jangan biar masa meninggalkan kita.kelak,di sana DIA akan bertanya..kemana bekalan kita buat-NYA~


[ Sehembus bayu berbisik- Tuai Rasa ]

Aku menuai rasa
Hanya pada yang ESA
Namun adakah dia menuai rasa yang sama?
Atau fikirannya membahagi kedua rasa kepada dua persimpangan yang berbeza?
Benar...
Kita memijak bumi yang sama
Melihat bulan yang nyata
Mengintai bintang bertaburan yang berbilang tidak terkira
Tapi sering kali firasat tidak semua serupa
Entah engkau dengan rasanya
Dan aku dengan rasaku sentiasa~

Bagai burung pipit bersama helang

Engkau mampu terbang megah

Aku hanya separa pada kadar sepatutnya

Dan bagai engkau mentari yang menyinar

Tapi aku hanya embun di subuh hari

Persis titisan embun yang menempel di dedauan

Sesekali kelihatan umpama sebutir PERMATA tanpa kilau kemilaunya

Embun yang lebur sebelum fajar terbit

Embun yang menghilang tatkala engkau mampir bangkit


-Atinjieha-

26062011

Baiti jannati


Terima kasih kedua insan kesayangan saya ini atas coretan yang mengundang senyuman:

Dik husna ~..Baju 'Kalis Rindu' (Mr.Bayern kena jaga adik akk ni elok2 ye ^^ )

Alang Azma~..Catatan Senja



☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

Jumaat, Jun 24, 2011

::Kerna Itu Aku mahu menulis::

Views

Aku menulis kerna aku perlu menulis

Biar saat itu Rembulan sembunyi

Dan detik itu aku terkial-kial

Gelap sunyi sepi mencengkam

Biar jua saat itu mentari kalah dengan hujan

Rintik dan rintihan membasahi perkarangan jiwa dan perasaan

Biar~..asalkan tangan ini tidak berhenti bertinta

Mendamaikan sekeping hati yang terkadang porak peranda

Abjad ini membuaikan rasa..

Perenggan-perenggan itu membawa pelbagai cerita

Tentang kisah dan sebuah rahsia

Antara fantasi dan realiti..semua itu membawa makna

Hanya yang mengerti pasti memahami..dan itulah fungsi hati~

Fahami..fikirkan..dan Renungi

-Kembali ke taman seni kiasan hati-


-Atin jieha-

23062011

bait jannah


☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

Rabu, Jun 15, 2011

Yang Terindah adalah 'KALIAN'

Views

-Meniti usia Hari-
Yang kian semakin bererti
Nikmat ini tidak terperi
Allah..bersyukurku Pada-MU RABBI

Tidak terasa hari mencemburui
Mengais waktu menembusi usia ini
Menuju Suria yang hendak melabuhkan senja
Menuju pembaringan Abadi di tanah pemakaman~

Genap 21~
Semakin pendek usiaku
Persis Daun yang berguguran
Jatuh satu persatu
Tutupi tanah tempat bersemayan...

Apa yang nak di kata
Hidup ini hanya sementara
Saat ini terasa 'pergi' itu bila-bila
Entah esok mahupun lusa
Hanya DIA yang berkuasa
Menarik nikmat segalanya




Dedikasi Buat Ahli Syuqoh Matorneh |Junior2 Pak Man|'MEREKA'|Dan semua-semuanya~

Yang terindah itu 'MEREKA'
Tidak terucap dek kata
Anugerah paling bernilai yang pernah ku terima
Yang nyata 'MEREKA sangat teristimewa

Sungguh~..
Yang lahir dari kalam pena ini lebih bermakna..
menyatakan sesuatu yang tidak terzahir..
Biar tarian 'keyboard' ini meluahkan secebis rasa
Buat kalian yang sangat berharga.

Benar kalian~
Yang ku pelajari kini
bahawa..
'Masih ada yang sayang'
Dan andai ku pejam mata ini kembali
yang ku ketahui
Bahawa..
'Yang terindah itu adalah 'KALIAN'

Tatkala suatu ketika..yang terlahir hanya sandiwara..
Yang ku tahu kisah..segalanya pancaroba
Berat..lelah..semuanya ku pandang bagai mehnah
Pujuk hati bilang tabah
Jalan-jalan terus melangkah
Saat itu~ mahu terbang tinggi-tinggi
Lari jauh-jauh
Menangis biar kering si mata hati
sesalan perih hanya DIA ketahui..~
Terdiam ku bukan bisu
Diam ku seribu bahasa'
Diam ku menyimpan perih
Diam ku mengawal berontaknya jiwa
Andai mampu dizahirkan apa yang terkandung
Pasti dibilang..'aku sudah gila'
Andai mampu dicoretkan dengan syair dan gurindam
Pasti diungkap..'mengeluhkah aku dengan ujian DIA?'

Tidak..bukan~
yang tercatat..hanya yang tersirat
Yang terlakar..hanya sekadar kanvas yang tersurat
Buat pedoman bila sering terjerat
Suatu saat yang perlu telan itu adalah yang kelat
Kalian~..
Andai dinyatakan pelangi itu indah..
Indah lagi 'Kalian' Di mata ini
Andai dikatakan Mentari itu menghangatkan
Kehangatan kalian yang ku sanjungi

Kalianlah Hujan
Menguraikan awan yang berarak
Yang hadir membasahi jiwa yang kering kontang
Langitkan 'Terbakar' Tanpa kalian
Tanaman pasti merindukan dambaan kedatanganmu wahai yang menyuburkan
Setitis butiran..gerimis yang luruh mendamaikan
Bisa mengegarkan taman 'Hati' Yang sering tumbang


Kalian..~
Kasih yang tercurah-curah
Wasilah terindah dari ALLAH
Mengukirkan senyuman ,Rebah pun tidak pernah
Tangan yang mengeratkan..
Pelukan yang mengasyikkan~
Semua itu akan ku semat dalam kotak minda ..Diam-diam
Sambil 'ibtisam' itu menghiasi keimanan...

Terima kasih ..jutaan penghargaan
Kerna masih ada yang sayang
Seperti Kalian yang membuatkan hati ini senang
Kalian..~
Yang menemukan aku dengan kerinduan bau sawah bendang
yang mengizinkan aku nikmati senja bersama bonda tersayang
Yang memberikan aku genggaman kekuatan
Yang menganugerahkan 'silaturahim' sepanjang perjalanan
Kalian~ Terima kasih atas anugerah .
Hadiah yang terindah
Inilah ulang tahun yang mencipta sejarah!~

- Atin Jieha-
01:57a.m
16062011
( Cintaku pada mereka sentiasa ada dijiwa )

Terima kasih jua pada Hana dear atas coretan 'selamat hari lahir' ini
Moga kembali membawa keteguhan yang bermakna...
Sungguh~Bersendirian bersama Rabbi itu adalah yang terutama!


|




☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

Isnin, Jun 13, 2011

::Persis Serikandi Fatimah R.A::

Views
Dedikasi Khas buat Roomate yang tidak pernah menjauh
Lantaran diri mencari secangkir teguh...
Jasamu akan ku kenang ke akhirnya
Terima kasih yang tidak terhingga~

Siti Fatimah Rafik
Di luar ku kelu
Di sini ku lakarkan sesuatu
Di hadapan ku buntu
Di belakang ia menyatu

Siti Fatimah Rafik
Izinkan aku Lontarkan di sini
Mengenaimu sahabat sejati
Yang tidak pernah menyepi
Sentiasa ada disisi

Siti Fatimah Rafik
Andai ku katakan dikau persis Serikandi Fatimah R.A
Pasti yang lain juga akan meng'iyakan
Sungguh~ ini bukan omongan...
Lantaran dikau banyak berkorban
Bukan memuji memuja
Tapi segalanya kerna sayang..

Siti Fatimah Rafik
Hasratmu setinggi bintang dilangit
Ingin mendiami perlembahan KEKASIH
dari perkebunan iman ke saujana taqwa
Menguntum bagai mawar santun
Bagaikan teguhnya serikandi Saidatina Fatimah

Siti Fatimah Rafik
Dengarkah bisikan hati ini?
Demi sahabat nan tercinta
sanggup Kau nyalakan obor buat mereka
Apatah lagi aku yang sentiasa leka
Yakinlah tugasmu tugas mulia
Di sisi RABB ada ganjarannya

Siti Fatimah Rafik..
Cemburuku dikau sentiasa Tabah
Menyoroti langkah gagah saidatina Khadijah,Aisyah,Fatimah..
Menjadi muqarrabin bermujahadah
Menuju cinta dan kasih Allah

Siti Fatimah Rafik..
Dikau sentiasa bersusah-susah
Demi sahabatmu yang sentiasa ditimpa mehnah
Dikau mendamaikan tanpa resah
Pintamu pesanmu : inilah laluan mujahadah

Siti Fatimah Rafik..
Bagaikan awan mendung dikau mendatang
Titiskan air hujan pada jiwa ini yang kering kontang
Maafkan aku duhai teman
Sentiasa menjadi beban sepanjang zaman

Siti Fatimah Rafik..
anda yang menghiburkan
Moga syurga buatmu teman
Anda yang tidak jemu dalam perjuangan
Moga sentiasa dalam kerahmatan..

Siti Fatimah Rafik..
Persis Serikandi Fatimah
Kasih ini tak pernah luluh
Moga ikatan kita sentiasa teguh
Buatmu teman pepohon yang teduh
Aku tidak mahu lagi terus mengeluh...


-Atin Jieha-
Melihat dia..hati sedikit serba tak kena
Maafkan diri ini..

( Ku genggam tangan di dalam hati
Penuh pasrah pada ILAHI
Ya Allah ..rahmati mereka untuk diri ini
Tanpa mereka aku tidak mampu teguh berdiri~)









☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

Selasa, Jun 07, 2011

::Baju 'KALIS' Rindu::

Views


Mungkin sejak akhir-akhir ini ..mutiara itu sering gugur tanpa mengira waktu.
Mungkin tanpa menyedari..'sugul' itu mulai bertandang~
Tapi Allah MASIH beri Peringatan..Tidak pernah DIA tinggalkan aku keseorangan.
Buktinya sentiasa di hadapan..~punya teman-teman seperti 'KALIAN'..~
Terima kasih ALLAH..

Teringat tag post ukhti di Facebook,bilangnya mengenai baju 'kalis rindu':

emangnya aku pingin bangat pulang ke malaysia..

tanah tumpah darah tercinta..

aku kangen bangat sama ayah bonda & keluarga..

tp.. aku harus bertahan..

terus kuat..


walau telah beberapa kali "baju kalis rindu" ini terkoyak..

tp aku ngak bisa membiarkannya terus terkoyak..

pasti akan kupinta jasa baik shbt menjahitknnya semula..

membukanya sama sekali aku ngak bisa..


walau angin badai bertiup kencang..

biar ribut taufan datang bertandang..

ku harus tabah..ngak bisa rebah..

walau jalan ini penuh cobaan..

tp jalan ini yg mnjadi pilihan..

kerna sebagaimana sabda Rasulullah dlm hadith Baginda :


Daripada Abu Darda, bawasanya beliau mendengar Rasulullah bersabda Sesiapa yang berjalan semata-mata kerana ingin menuntut ilmu, Allah akan permudahkan jalannya ke syurga dan Sesungguhnya para malaikat menguncupkan sayap-sayapnya kepada orang yang menuntut ilmu kerana meredhai apa yang dibuatnya, dan sesungguhnya seseorang yang mengajarkan kebaikan akan dimohon ampun oleh makhluk yang ada di langit mahupun di bumi hingga ikan yang berada didalam air.Sesungguhnya para nabi tidak mewariskan dinar (wang) tidak juga dirham, yang mereka wariskan hanyalah ilmu, dan barangsiapa yang menuntut ilmu itu. maka sesungguhnya dia telah mendapat bahgian yang paling banyak


(hadis sahih, diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Dawud, Attarmizi, Ibnu Majjah dan Ibnu Hibban)


Subhanallah!!..

sungguh beruntung bg org2 yang diberi kesempatan utk berada di dalam lapangan ini..

perjuangan yang tdk perlu mengangkat senjata..

perjuangan yang tdk perlu mengorbankan nyawa..

perjuangan yang hanya bersenjatakan pena..

tetapi..perjuangan ini..

perlukan pengorbanan diri..

berkorban rasa..

berkorban masa..

berkorban tenaga..

perlukan kesungguhan yg jitu..

kerna..perjuangan ini..

matinya juga adalah syahid..

walaupun kadangkala ujiannya pahit..


hempedu itu pahit..

tetapi pahitnya bisa menjadi obat..

madu itu manis..

tetapi terlebih makan bisa jd mudhorat..


biar pahit..

biar sakit..

biar sukar..

biar payah..

jangan gundah..

sabar itu indah..

ingatlah kita ada Allah..

kita harapan ibu ayah..

kita "qudwah" adik2 di rumah..

kita bakal peng"evolusi" ummah..

yang pasti..matlamat kita jannah..

Semilir angin itu menderu..
Sekali ia berhembus..
Satu sepuluhnya pasti luruh,melayang,berputar sesaat..lalu tergeletek bisu
Di bawah dedaunan hijau berkilau yang masih menggantung kaku..
Merangkul pesona ini dengan kukuh pepohon-MU
Ohh..~
- 3 Tahun bukan 3 Saat -
Hanya yang mengalami pasti merasainya
Hanya yang mengerti pasti memahami..~
Yang tidak menjiwai..jangan menghukumi..
Pandang dengan naluri manusiawi
Pandanglah aku dengan pandangan aku ini manusia..masih punya segala rasa..(Noktah~)

Berkira-kira..perlukah aku 'menanggalkannya' sementara?hanya seketika buat mengubati hati yang sedikit 'terasa'~
Menghitung..::sedetik,sesaat,seminit..entah berapa lama~jemu untuk menghitung..
Tapi hati masih membilang..Tidak ketahuan.
Kadang-kala kita perlu meluahkan
Kerna kebisuan sukar ditafsirkan
Kerna
Pandangan juga sukar dimengertikan
Setenang-tenang air di kali..tiada siapa menyedari yang di hati..
Sekencang-kencang angin yang meniup..tidak juga mengetahui ribut dijiwa yang semakin semput.
Namun ,
Aku masih mampu tersenyum
Menghadiahkan kepada mereka senyuman yang GAGAH
Menarik nafas..memejamkan mata..hembus perlahan..
Tanpa DIA ..Siapalah aku~

*Tertawa..~ ^^ *
Benar~
Di antara Ribuan mimpi..yang ingin aku lukiskan di kanvas seni
Hanya wajah-wajah mereka sahaja yang ingin ku lukisi
Meski itu dari tempat yang tersembunyi
Yang tidak mungkin kalian singgahi..atau mengesani
Atau juga merasai serba serbi~
Ahh..~
Ingin sekali berlari-lari ke kaki langit itu
Ingin sekali menari di bawah rintik hujan itu
Biar ia berteriak.. menempik agar alam turut dengari
Biar ia membasuh luka perit yang terpasung kini..
Di pelupuk mentari..
Biar hanyut bersama melodi senja mentari yang menyinari
Di pundak retak bingkai malam..
Biarkan sahaja retaknya membuat relungku terjungkal..
Iye..~
Aku rindukan bau hujan itu
Tanpa menyarungkan baju 'kalis rindu'
Terus ku rindu bermandikan hujan
Ketika ku berlari tanpa alas kaki..
Merentangkan kedua tanganku,
Bebas.....
Biar air mata menyatu bersama hujan renyai-renyai
Luruh begitu sahaja..
hilang...hilai~
Pedang langit menyambar
Langit mulai berwajah muram
Membangunkan segala mimpi
Tentang aku dipentas dunia~
Satu persatu 'Baju' ku tanggal..dari 'kalis rindu' atau 'Kalis putus asa'~
Menanggalkan ia sementara..berlari mencari teduh menepis segala keluh.
Mengubat sendu..melontarkan hempedu~
Jauh..jauh... buang nun jauh.
Izinkan aku pulang sebagai 'manusia'..
Hanya sebentar cuma..mengikis rindu yang menggunung tinggi~..
Izinkan ku ..
-Atin Jieha-
10062011
21:49P.M
( Baju kalis mujahidah dari bumi jihad Siap!~ ^^ )


☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

Ahad, Jun 05, 2011

::Sebuah Janji ,selama Kita Berdiri::

Views
Entry ini .. Di tujukan khas buat Team Pimpinan PERMATA Sesi 2010/2011:

Jundi PERMATA->akh Husin |Akh Awis|Akh shahid|Akh Azmir|Akh ihsan fadhli|Akh Ali|Akh Fadzil|Akh Amiro|Akh Rasyidi|Akh Syafiq dan Akh Nazmi Afifi~

Serikandi HELWANIS->Ukht Ain|Ukht Aziah|Ukht Afifah|Ukht fatimah|Ukht Insyirah|Ukht aisyah|Ukht nawwar|Ukht zurin|Ukht sya'wanah|Ukht Wan Dayah

Team BPP SESI 10/11 -> setiausaha |bendahari|Unit Grafik|Unit Penerbitan|TECHNO Crew|Unit Tugasan Khas..
Yang sentiasa Dihati
Mengorak langkah dalam mencari erti
Bersama warga PERMATA yang disayangi
Kami berdiri kerna kalian sentiasa disisi..~
(Sedikit pengenalan Mengenai PERMATA):

Persatuan Mahasiswa Malaysia Universiti Mutah atau singkatannya (PERMATA)

merupakan persatuan pelajar Malaysia yang bernaung di bawah Majlis Perwakilan

Pelajar Malaysia Jordan (MPPMJ) serta Education Malaysia Jordan



Hala Tuju Permata Sesi 2010/2011



Visi :


Ke arah membentuk syahsiah mahasiswa Islam yang berkualiti serta mampu menterjemah ilmu sesuai dengan keperluan umat secara kolektif


Misi :


1) Merakyatkan PERMATA dalam kalangan ahli


2) Memperkemaskan jati diri mahasiswa Islam secara komprehensif


3)Memantapkan kualiti dan pembudayaan ilmu



Dasar : Mesra,cakna,profesional



Motto : PERMATA UNTUK SEMUA


Serendah-rendah hati kecil ini ..Seluas-luas jiwa menarikan kalam yang sepi..Bukan mudah menterjemah hati.. apatah lagi memaksa diri untuk berbicara semudah begini dengan lisan yang dikurnia ILAHI..hanya menzahirkan melalui mata pena,mungkin tanpa 'suara2' yang berbisik merungkaikan apa yang ingin difahami..namun,sedarilah..
Yang datang dari hati itulah terkadang tidak mampu dilahirkan dengan ekspresi lisan yang ku punyai..
'4 June 2011'
Tarikh yang bersejarah..akan diingati tanpa sedikit pun rasa lelah..
Maafkan saya kalian...atas sebarang keciciran..kekhilafan atau kesilapan yang sengaja atau tidak disengajakan..
Benar~ saya masih insan biasa..yang hanya secebis kudrat yang tipis.
Ingin menepis namun tetap terhakis..pohon diampunkan segala walau secebis~

Dipentas itu..sempat ku bicarakan sedikit kalam,hanya sekadar perkongsian~
moga muhasabah buat ku yang sentiasa kecundang..
" Serikandi ..
Teruslah menjadi sayap kiri buat Jundi dalam berorganisasi
Jundi..
Terus tampil ke hadapan berpotensi"

Benar~
Persatuan merupakan 'UNIVERSITI' kedua buat kita..
Mengajar dan mentarbiyah kita untuk terus berjasa.
Terus ke lapangan yang telah terbina..biarpun mehnah sering ada menjelma..
Memberi khidmat kepada masyarakat tanpa sia-sia~

Walau taklifat sudah berakhir..kesudahannya bukan setakat disitu..masih perlu menjadi 'AWAN MENDUNG'

Awan mendung ~
yang berarak menghala ke suatu daerah yang tandus,lalu menurunkan rintik-rintik hujan di daerah itu.Kemudian,melalui hujan itulah ditumbuhkan pelbagai tumbuhan dan buah-buahan...
Tamsilan 'hebat' buat para da'ie..apatah lagi kita khalifah di muka bumi~
Kerna daku pencinta sastera..
izinkan ku Memetik Ungkapan Syair Muhammad Ahmad Ar-rasyid:
"Majulah ke hadapan dan ceburkanlah diri
Engkaulah pemudanya dan dan madahku adalah nyalaan
Semoga iramaku menyalakan api dalam dirimu
Niat hati hanya untuk melihat
setitik air dalam dirimu bakal menjadi laut yang dalam
Semoga jiwa ini sentiasa beroleh ketenangan
'Jadikanlah dirimu dicipta untuk bekerja bersungguh-sungguh"
( Noktah~!)

Itulah sebenar-benarnya pimpinan..khalifah sepanjang zaman.Nyalakan semangat di arena perjuangan..Bukan sekadar melepas batuk di tepi tangga..
Benar~ berorganisasi tidak akan sunyi dengan tohmah dan cercaan..jua kritikan mahupun kesulitan.yang benar-benar mampu,pasti melepasi ujian TUHANmu dan aku..asal berikrar dengan sebuah janji,selama mana kita berdiri..'MUSTAHIL' itu pasti dapat dirobohkan dengan mudah tanpa sesaat rasa sukar.

Tahniah dan takziah buat Kepimpinan baru sesi 2011/2012 yang diketuai oleh Ustaz nazri Yasin & Ateh Nor aziah Bt mad esa~
Kalian adalah insan-insan yang terpilih untuk meneraju PERMATA ..Terus membawa bahtera hingga menuju ke pulau impian .
Kalianlah 'Bintang-bintang' bergemerlapan..terus menggilap kilauannya agar tidak pudar.
Kalian yang akan juga mengukir sebuah janji,sama-sama taat setia untuk terus berdiri..~

Realisasikanlah cita dengan cinta..~nescaya 'mereka' akan turut bersama.
Menyokong dan mendokong PERMATA untuk di bawa ke jalan-NYA..Laluan yang lurus tanpa kecundang di tengah-tengahnya.
Andai kalian jatuh ..tetaplah bangun
Andai kalian sedih..tetaplah tersenyum
Andai kalian lelah..tetaplah tegar

Sungguh~
Bila kau lari..kau akan hilang
Bila kau marah..kau akan terbakar
Bila kau mengeluh..Kau akan kalah
Bila kau buas..kau akan binasa
Sabar..sabar..sabar
Gapai . Kejar . Bangkit . Terus Dan berjuang

Jadilah angin yang meniup
Layang-layang yang melayang
Oasis dalam gurun
Berenang menentang air yang pasang
Berkelana seorAng diri seperti awan


-Atin Jieha-
~Sejuta harapan ..yang bakal kita paparkan~
06062011
10.59 P.m
(-Pasti merindui kalian 'TEAM PERMATA 10/11..~walau sekejap terasa sangat kehilangan-)


'Imtiyaz crew'



Link Entry mengenai sketsa kepimpinan sesi 10/11:

:~ Ustaz Hussin Bin Fauzi (Mantan Presiden PERMATA sesi 10/11 )

:~ Achik Afifah Azam ( Mantan Setiausaha Agung Sesi 10/11 )

:~ Adik Fathi Insyirah ( Mantan Timbalan Biro Perhubungan sesi 10/11 )



☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

Khamis, Jun 02, 2011

::Why Do I...?::

Views


Why do I love to write poetry?

That Because I want to live while saving my words

So that there're uncomplicated and impactful.

-ATIN jIEHA-

SenI kIASAN hATI


☂Asal Allah redho,Tinta Ini Pasti Bernada.Ya, Teruskan Tersenyum!☂

 
COPYRIGHT@Segala Yang Tercatat Di Atas Semua Hak milik Atin Jieha Pemilik SKH